
A largely distorted yet surprisingly ordered map of regular irregularities: a dense description of the present-day history of the future
Een gigantisch wandkleed met een tien meter lange afbeelding, gebreid op de nieuwe rondbreimachine: een textiele aanklacht tegen de huidige consumptiemaatschappij. Fanja Bouts studeerde in 2023 met dit project af aan de Gerrit Rietveld Academie. Haar doel was een spektakel te creëren, een absurde ‘kaart’ van de wereld waarin we leven met alle hectiek van dien, geschetst met een flinke dosis maatschappijkritische humor.

Foto's: Patty van den Elshout


Omdat zo’n grote tekening te zwaar is voor het geheugen van de machine, werd dit project in delen op de machine gemaakt. Daarbij was het de uitdaging om alle delen van de tekening naadloos op elkaar te laten aansluiten. Bijzonder is de toepassing van een nieuwe dubbeldoektechniek, waarbij de vier kleuren in het werk vrij gebruikt kunnen worden – iets waar het lab met de vorige rondbreimachine beperkter in was. Daardoor ontstaat een verrassend beeld met een bijna geweven uitstraling. Het kleed viel op in de afstudeershows, er werd veel over gepubliceerd in onder andere het Parool en Metropolis M. Het werd opgenomen en de expositie ‘The Best of Graduates’ van Galerie Ron Mandos, waar het de publieksprijs won.

Foto's: Josefina Eikenaar


Ontmoet de kunstenaars
1 / 1