Browsen door 200 breistalen

Sample Studio verdubbeld

Zowel de fysieke als de digitale Sample Studio zijn in omvang verdubbeld. Naast 225 weefstalen zijn er nu bijna net zoveel breistalen te vinden uit de afgelopen vijftien jaar. Terwijl je je online alvast kunt verdiepen in de technische details, kun je de stalen in de vernieuwde ruimte naast het lab gewoon door je handen laten gaan.

De afgelopen jaren heeft de Sample Studio met ruim 200 weefstalen zijn nut bewezen. De stalen fungeren voor productontwikkelaars en ontwerpers als praktische referentie, om te laten zien wat kan, of welke richting je op wilt met je project. En ook voor het publiek hebben ze een functie: dit is dé plek in het museum waar je stoffen gewoon mag aanraken, iets wat minstens zo aantrekkelijk is als ze zien. Vanaf deze maand zijn ook de breistalen van de afgelopen vijftien jaar voor iedereen te raadplegen – ter plekke in Tilburg of op afstand op samplestudio.textiellab.nl.

Opschonen en ontsluiten
Veel van die stalen waren er wel, maar nog niet zo ordelijk gepresenteerd aan publiek en professionals. “De meeste hingen in de ruimte van de productontwikkelaars breien – het zogenoemde ‘Bazenhok’ – maar het waren er veel te veel,” vertelt Inez Smit, projectleider van de Sample Studio. “De productontwikkelaars wisten de juiste stalen altijd wel te vinden, ongelofelijk hoe alles wat we in huis hebben in hun hoofd zit. Maar de verzameling was hoognodig toe aan opschoning.” Smit organiseerde en begeleidde de operatie om een relevante selectie te ontsluiten voor een groter publiek. Een kwestie van alle samples op tafel en met de productontwikkelaars kiezen wat weg kon en wat moest blijven. “Ongeveer de helft is afgevallen, er was veel dubbel. Maar er zijn ook samples opnieuw gebreid, omdat sommige technieken ontbraken of de stalen al door te veel handen waren gegaan.”

Sample Studio. Foto: Jostijn Ligtvoet

Foto: Jostijn Ligtvoet

Octopusvormpje
Het resultaat is een indrukwekkende verzameling die laat zien wat er mogelijk is op de computergestuurde machines in het lab. De variatie is groot. Van een enorme uit één stuk gebreide cirkel van beeldend kunstenaar Karin van Dam met een diameter van drie meter, tot een miniscuul octopusvormpje gebreid door productontwikkelaar Sarena Huizinga – ook uit één stuk. Je vindt er voorbeelden van jacquardbreien, intarsiabreien, plateren en weefbreien, proeven van structuren, kabels en verkorte toeren. Kleine stukjes met wonderlijke steken, smelt- en krimpgarens of geleidende draden, maar ook complete 3D-gebreide objecten en kledingstukken. En de collectie blijft groeien: elk jaar worden er gemiddeld weer tien nieuwe stalen aan de Sample Studio toegevoegd. “Dat hoeven niet allemaal nieuwe technieken te zijn,” zegt Smit. “Dat kunnen ook nieuwe toepassingen van een bestaande techniek zijn. We laten met de stalen zien waar techniek in de handen van kunstenaars toe kan leiden.”

“Je vindt er voorbeelden van jacquardbreien, intarsiabreien, plateren en weefbreien, proeven van structuren, kabels en verkorte toeren. Kleine stukjes met wonderlijke steken, smelt- en krimpgarens of geleidende draden, maar ook complete 3D-gebreide objecten en kledingstukken.”

Online zoeken
Terwijl de fysieke Sample Studio een goede plek is om samen met de productontwikkelaar door referentiemateriaal te gaan, kunnen makers zich vooraf al oriënteren in de online Sample Studio, die zich onderscheidt door een zeer uitgebreide zoekfunctie. Je kunt er zoeken op categorie, naam, techniek, materiaal en esthetische eigenschappen. Bovendien bevat deze online studio naast alle brei -en weefstalen ook proeven van de afdeling borduren, laseren en passement. Alle stalen zijn hiervoor met zorg gefotografeerd, inclusief een haarscherpe detailfoto en een beeld van de toepassing in de praktijk. Zo zie je van Bernotat&Co niet alleen de roze, gebreide sample met opengewerkte structuur, maar ook hoe de gebreide tunnels vervolgens zijn opgevuld en gevormd zijn tot een hoes voor de rugleuning van een stoel. Naast de foto’s staat er bij iedere staal ook beschreven wie de maker is en hoe het ontwikkelproces in het TextielLab is verlopen. Smit: “We doen dit niet zodat makers elkaar kunnen kopiëren, maar om hen te inspireren tot een volgend experiment. We willen de kennis die er al is delen om van daaruit weer te kunnen innoveren. Voor makers is het belangrijk dat zij altijd en overal toegang hebben tot specialistische kennis over de verschillende technieken in het lab. Dat is waar deze vernieuwde Sample Studio in voorziet.”