Het is 2023, het lab heeft covid van zich afgeschud en maakt zich op voor een uitdagend nieuw jaar. En daar is flink in geïnvesteerd het afgelopen jaar met uitbreiding van de machines en faciliteiten. “Ik ben heel blij dat we de effecten daarvan nu kunnen gaan delen,” zegt Hebe Verstappen, hoofd van het lab.
Een nieuwe rondbreimachine die tweezijdig jacquard kan breien, nieuwe onderdelen en software op andere machines, een camera boven alle brei- en weefmachines om te kunnen werken op afstand, een fotostudio voor het minutieus fotograferen van stalen, een twee keer zo grote Sample Studio, een uitgebreide assemblageafdeling; en ook het labteam is uitgebreid met verschillende experts. In de tijd dat covid het live gebruik van het lab bemoeilijkte, is er veel gedaan om makers meer te kunnen bieden.
Advanced Textile Program
Ondertussen is er toch ook veel gemaakt in 2022. Het jaaroverzicht met daarin alle afgeronde projecten spreekt boekdelen. Verstappen vindt het vooral een verrijking dat er meer tijd is genomen voor onderzoek en experiment in de ontwikkelprocessen. “We geven creatieve breinen de ruimte om hun ideeën te toetsen en samen te werken met professionals vanuit verschillende disciplines.” Zo vond in 2022 de primeur van het Advanced Textile Program (ATP) plaats. Onder de hoede van educatoren, conservatoren, productontwikkelaars en kunstenaar Ottobong Nkanga verkenden startende makers het thema duurzaamheid. Door dat samen met bedrijven als Kvadrat, Vlisco, ByBorre, Enschede Textielstad te doen, kregen ze toegang tot het netwerk van het lab en werden ze meteen wegwijs gemaakt in de industrie. “ATP was echt een traject van meerstemmigheid, er is meer dan ooit met elkaar gesproken. Daarbij was het proces belangrijker dan het eindresultaat.”
Een terugblik naar een aantal makers die in 2022 in het lab werkten. Video: Blickfänger.
“Er is meer dan ooit ruimte gecreëerd voor dialoog.”
Meer plek voor jong talent
Dit talentontwikkelingsprogramma wordt wegens succes voortgezet in 2023, waarbij het aantal beschikbare plaatsen is verhoogd van zes naar tien. “Het was al een zeer internationaal gezelschap, ik hoop we dit jaar ook aanmeldingen van buiten Europa krijgen,” zegt Verstappen. Datzelfde geldt voor de stageplaatsen en afstudeerprojecten: er zijn in 2022 negen ontwerpers met verschillende achtergronden in het TextielLab afgestudeerd, waarvan een aantal met vlag en wimpel. Zo werden de geweven wandkleden waarmee Marcos Kueh afstudeerde aan de KABK niet alleen bekroond met de Ron Mandos Young Blood Award maar trok zijn masterpiece ook de aandacht van museum Voorlinden, dat het aankocht voor de collectie.
Koninklijke gordijnen
Veruit het grootste project van 2022 waren de geborduurde gordijnen voor Paleis Huis ten Bosch. Dat leverde niet alleen koninklijke gordijnen op, maar ook een enorm stekenarchief: “Ik hoop dat die database in 2023 wordt aangesproken voor nieuwe borduurprojecten.” Ook gerealiseerde collectieopdrachten door bekende ontwerpers als Claudy Jongstra stonden het afgelopen jaar in de schijnwerpers. Een tot nu toe minder zichtbaar project is het R&D-project met Studio Drift: samen met de experts van het lab experimenteren zij met bijzondere materialen, outdoor toepassingen en beweging in textiel. De verwachting is dat daar dit jaar meer over gepubliceerd wordt, zodat andere makers weer op de vondsten door kunnen gaan.
Textile Now
“Er is in 2022 veel achter de schermen gebeurd,” zegt Verstappen. “Ik ben heel blij dat we de effecten daarvan nu kunnen gaan delen via labprogramma’s en exposities.” Ze noemt de tentoonstelling Textile Now: de crème de la crème showroom van wat er kan met het geüpdate machinepark in het lab. Daar laten Melanie Bonajo, Gio Wyeth, Otobong Nkanga, Patricia Kaersenhout met performances, installaties en 3D-werken zien wat het TextielLab aan mogelijkheden in huis heeft. Waar Verstappen ook naar uitkijkt, is de derde editie van de expositie Makersgeheimen, waarin het publiek het proces van eerste idee tot eindproduct meekrijgt. De nieuwe editie krijgt een extra laag om ook kinderen in het verhaal mee te nemen.
Het jaarprogramma bevat nog veel meer om naar uit te kijken. Het werk van Raquel van Haver, Susanne Khalil Yusef, Alydia Wever en Ryan Oduber bijvoorbeeld. En dan is er ook nog ruimte voor complete verrassingen: makers die graag in het TextielLab willen komen werken, kunnen nog een ontwikkelaanvraag indienen voor de tweede helft van het jaar.