Installation 'Untitled (Gunta Stölzl, 5 Chöre, 1928, 3 Jacquard weavings)'

Kunstenaar(s)

Het TextielMuseum greep het 100-jarig jubileum van Bauhaus aan als een kans om vier kunstenaars uit te nodigen om in het TextielLab nieuwe werken te creëren voor de museumcollectie. Marijn van Kreij onderzocht de high- en low-tech mogelijkheden van het TextielLab om zijn ideeën, geïnspireerd door Bauhaus, vorm te geven. In 1928 weefde Gunta Stölzl een van haar bekendste wandtapijten, 5 Chöre. Voor Marijn van Kreij vormde dit tapijt – of beter gezegd, de reproducties ervan en haar ontwerpschetsen – de basis van deze opdracht.

Hij nam een bestaand beeld als uitgangspunt en werkte hierop verder. Over deze aanpak zei hij: “Bij het bestuderen en reproduceren van zo’n beeld ontstaan vanzelf verschillen. Het is een vorm van ‘bewerken’ van andermans werk.” Bewust of onbewust laat je dingen weg of verander je kleuren. Deze verschillen en variaties creëren de openheid of denkruimte waar ik naar op zoek ben. Doordat ik fragmenten uit 5 Chöre nam en ze op verschillende manieren in mijn ontwerpen herhaalde, ontstaat een oefening die hopelijk dezelfde soort ruimte of vertraging oproept.”

Foto's: Tommy de Lange

Foto's: Tommy de Lange

Met behulp van een computer reproduceerde hij de stoffragmenten, inclusief hun onregelmatigheden. Zijn interesse lag vooral bij het ritme en kleurgebruik in het origineel en de effectieve toepassing van verschillende weeftechnieken. De stof werd ook gebruikt voor kussenhoezen, een verwijzing naar het Bauhaus-ideaal om de grens tussen beeldende en toegepaste kunst te laten vervagen. Van Kreij ontwikkelde een enkelvoudige laag stof met acht verschillende inslagdraden. Vooral het gevoel voor ritme, kleur en de doeltreffende toepassing van verschillende weeftechnieken in Stölzls originele werk fascineerde hem.