Kunstenaar Wouter Paijmans ontwikkelde een nieuw werk in het TextielLab voor zijn solotentoonstelling ‘C van Confectie’, die hij samen met curator Jules van den Langenberg organiseert in 019 Ghent van 3 t/m 24 juli. De overzichtstentoonstelling laat geleidelijk zien hoe Paijmans zijn kwast verruilt voor naald en draad.
Een terugkomend onderwerp in zijn werk zijn de zogenaamde ‘confectie schilderijen’, waarmee hij op vernieuwende wijze laat zien hoe kleding en schilderkunst samensmelten. Het nieuwe werk wat hij in het TextielLab ontwikkelde is hier een geweven variant op.
Confectie schilderijen
De Brabantse kunstenaar Wouter Paijmans ontdekte vanuit de schilderkunst het medium textiel toen hij met lappen stof en uit elkaar gehaalde confectiekleding collageachtige schilderijen ging maken. Zo werden zijn typerende ‘confectie schilderijen’ geboren. Zijn werk werd eerder tentoongesteld bij De Pont museum, Art Rotterdam en het Zuiderzeemuseum. De afgelopen vijf jaar werkte Paijmans samen met curator Jules van den Langenberg, zo ontstond het idee om samen een overzichtstentoonstelling van zijn werk te organiseren in 019 Ghent.
Wouter Paijmans aan de weefmachine in het TextielLab
Nieuw werk in het TextielLab
In het TextielLab vertaalde Wouter Paijmans zijn textielcollage van truien genaamd ‘Confections Paintings’ naar een Jacquard geweven stof. Voortkomend uit zijn fascinatie voor de consumptiemaatschappij en massaproductie onderzoekt hij in zijn werk of de massaproductie van zijn confectie schilderijen ook unieke werken oplevert. In zijn nieuwe werk wordt massaproductie extra benadrukt. Door het ontwerp in zijn geheel te laten weven is het nog sneller en efficiënter vervaardigd dan het voorgaande werk, dat stuk voor stuk met de hand aan elkaar gestikt werd. Daarnaast heeft het weefsel een begin en eind dat precies op elkaar aansluit, wat betekent dat dit repeterende patroon dus oneindig geweven kan worden zoals dat ook met confectiekleding gebeurt.
In het nieuwe confectie schilderij is er gezocht naar eenzelfde soort gelaagdheid als de over elkaar gestikte truien in zijn eerdere collages. De truien zijn in verschillende texturen geweven en de borduursels uit het origineel zijn nagebootst door ze in een extra grove structuur te weven. Door deze afwisseling in structuren is er diepte gecreëerd in het werk. Paijmans liet zich inspireren door damast, een weeftechniek waarbij een dessin met één enkele kleur garen ingeweven wordt, vaak wit op wit. Door de lichtval op de stof zijn de truien in zijn collage vanuit een bepaalde hoek duidelijk zichtbaar en vanuit een ander standpunt juist heel minimaal, net zoals bij damast.
Tentoonstelling met wisselende werken
De tentoonstelling ‘C van Confectie’ is van 3 t/m 24 juli te zien in de projectruimte van 019 Ghent. Na de opening wisselt de installatie elke vrijdag van werk. Op vrijdag 10 juli wordt er voor één dag een kunstwerk aan de tentoonstelling toegevoegd uit de collectie van het TextielMuseum. We kozen het werk ‘Sewjectible Subjects’ uit de serie ‘Unknown Models’ van kunstenaar Li Koelan (2001). Dit textiel werd in het TextielLab geborduurd en toont diverse poserende vrouwen, gebaseerd op mode en pin-up foto’s die Koelan verzamelde en omzette in borduurwerk. Het werk reflecteert op wat die beelden voor impact hebben op de betekenis van het vrouwelijke lichaam. Het seriematige, herhalende effect van beelden van anonieme modellen biedt een interessante relatie met het werk van Paijmans.
Geweven confectie schilderij in tentoonstelling ‘C van Confectie’, foto Michiel De Cleene