Erez Nevi Pana: “Vegan design is de toekomst”

Veganisme gaat over veel meer dan voeding, zegt Erez Nevi Pana. Hij doet al jaren ontwerpend onderzoek naar vegan design, en kwam naar het TextielLab om te zien hoe dat uitpakt bij tuften en weven. De expositie ‘Makers on materials’ toont momenteel een van de resultaten: een kleed getuft met puur plantaardige garens.

 

Op het dak van de ontwerpstudio van Erez Nevi Pana in Tel Aviv (Israël) groeien indigoplanten en Luffa sponskomkommers. De sponzen gebruikt hij voor de bekleding van zijn Bleached serie, die hij in de Dode Zee laat kristalliseren; met de indigo heeft hij deze zomer de Earth Flag beschilderd die tot januari boven op het Museum on the Seam in Jeruzalem staat. De grote blauwe stip staat voor een gezamenlijke, vreedzame toekomst: ‘Unity & peace, for everyone and for everything’. Binnen in het museum presenteert Nevi Pana in zijn solotentoonstelling ‘Every Thing’ optimistischer alternatieven voor de destructieve manier waarop mensen met elkaar en de natuur omgaan.

Vegan design

In de huidige context ontkom je er niet aan de link met de oorlog te leggen. Nevi Pana bevestigt dat hij daar via zijn kunst op reageert, maar zijn pacifistische benadering is er al van jongs af aan. Als veganistisch ontwerper wil Nevi Pana alleen werken met ethisch verantwoorde materialen en processen. Vandaar de eigen teelt op zijn dak: “Alleen door mijn eigen materiaal te kweken, kan ik garanderen dat er niemand is uitgebuit in het productieproces, en dat het materiaal niet de hele aarde over vervoerd is. Vegan design is onlosmakelijk verbonden met ethiek. Het gaat er niet alleen om dat de ontwerpen puur plantaardig zijn, maar ook dat ze met respect voor mens, dier en de planeet tot stand zijn gekomen.

Hester Onijs en Erez Nevi Pana in het TextielLab. Foto’s: Patty van den Elshout.

“Alleen door mijn eigen materiaal te kweken, kan ik garanderen dat er niemand is uitgebuit in het productieproces.”

Erez Nevi Pana

Bananengaren

In zijn promotieonderzoek aan de Universiteit voor Kunst en Design in Linz, Oostenrijk, onderzoekt Nevi Pana of het mogelijk is om 100 procent vegan design te produceren. De twee projecten die hij in 2023 en 2024 in het TextielLab realiseerde, maken onderdeel uit van dit ontwerpend onderzoek. “Al sinds mijn master aan de Design Academy Eindhoven wilde ik graag een keer in het TextielLab komen werken,” aldus Nevi Pana. Hij vroeg zich af in welke techniek zijn veganistische benadering het meeste impact zou maken, en begon bij tuften. “Tuften wordt traditioneel met wol gedaan. Ik wilde onderzoeken of ik die traditie kon doorbreken door over te stappen op een puur plantaardig materiaal.” Met vier kilo zelf gekweekt bananengaren kwam hij naar Tilburg, om samen met productontwikkelaar Hester Onijs te onderzoeken of ze daarmee konden tuften. “Het mooie aan dit garen is dat het gemaakt wordt van de stengels, die steeds opnieuw aangroeien na de bananenoogst. Dat maakt het heel duurzaam en plantvriendelijk.”

Ripening

De bananenvezels gingen niet door het tuftpistool heen. Maar in combinatie met zeewier, hennep, abaca, organisch linnen en katoen werkte het wél. Door de garens te twijnen, lukte het een volle structuur te creëren, vergelijkbaar met de uitstraling van wol. Het zachte, fluffy tuftwerk, met garens op verschillende lengte, vormde de basis voor Ripening: een collectie van zeven zitobjecten en een vloerkleed. Het kleed, gemaakt in een steeds rijper wordende gradiënt van crème naar geel, is tot en met 3 november in Tilburg te zien in de tentoonstelling ‘Makers on materials’. Nevi Pana is van plan komende winter terug te komen naar Tilburg om de laatste hand te leggen aan de zitobjecten, gemaakt van frames van gerecycled afval die bekleed worden met de getufte stoffen. Om het veganistische tot in de puntjes door te voeren, wil hij dan ook graag nog experimenteren met een afwerking van sojalijm.

Erez Nevi Pana in het TextielLab. Foto: Patty van den Elshout.

Samenleven op Mars

Ondertussen hangt op de expositie in Jeruzalem het resultaat van het tweede project dat Nevi Pana in het TextielLab opstartte en dat ontwikkeld werd op de weefafdeling. Het ontwerp voor het kleed Life as it appears from Space is Down to Earth ontstond als een reactie op de terreur van 7 oktober. In een door oorlog verscheurd land vroeg Nevi Pana basisschoolkinderen een toekomst te tekenen waarin we de aarde zouden moeten verlaten om opnieuw te beginnen op Mars. Hoe zouden we die nieuwe samenleving vormgeven? En wat zouden we meenemen? Hij maakte een collage met de details uit zeventig kindertekeningen, die een onschuldige en pure kijk op deze nieuwe wereld schetsen. “Opvallend was dat de meeste kinderen de focus niet op Mars maar op de aarde legden,” vertelt Nevi Pana. “We zijn hier kennelijk nog niet klaar.” Maar dan moeten we wel opnieuw aarden en onze connectie met de aarde herstellen, is zijn boodschap. De titel van het werk, die tussen de opgevulde planeten is ingeweven, reageert ook op de uitspraak van Neil Armstrong die zei zich nietig te voelen toen hij vanaf de maan naar de aarde keek. Nevi Pana: “We zijn niet zo superieur als we denken, we zijn juist heel fragiel.”

Life as it appears from Space is Down to Earth in Jeruzalem. Foto: Erez Nevi Pana.

Life as it appears from Space is Down to Earth in het TextielLab. Foto: Josefina Eikenaar.

Hoopvolle deken

Bij de vertaling naar textiel was het belangrijk dat het naïeve van de tekeningen behouden zou blijven en dat er geen dierlijk garen gebruikt zou worden. Voor de afbeeldingen werd gekozen voor organisch katoen. De witte achtergrond is geweven met abaca, gemaakt van weer een andere bananensoort. Er zit ook nog een klein beetje acryl in de tekeningen verwerkt: een paar procent fluo geel en fluo oranje acryl voor de neonkleuren van de gebruikte markeerstiften. Dat ziet Nevi Pana als voer voor discussie: “Plastic is door toedoen van de mens onderdeel geworden van de natuur; zouden we dat opnieuw meenemen naar Mars gezien de kennis van nu?”

Hij vertelt dat hij het kleed als een beschermende deken bedoeld heeft. Het is het eerste werk dat je ziet als je de solo-expositie in Jeruzalem bezoekt, het hangt direct achter de glazen toegangsdeur van het museum. Nevi Pana wil er een hoopvolle boodschap voor de toekomst mee verkondigen. “Ik geloof in vrede, in harmonie tussen mens, dier en aarde. Ik ga voor eenheid in diversiteit en droom van een wereld zonder grenzen. Ja, ik geloof echt in clichés.”