In de bruisende textielwereld vormen garenbeurzen het kruispunt van innovatie, trends en de toekomst van de industrie. Garenadviseur Vera de Pont, die de voornaamste beurzen bezocht om de nieuwste ontwikkelingen te volgen, benadrukt de onlosmakelijke verbinding tussen innovatie en duurzaamheid.
“Een grotere vraag naar bewustere materialen beïnvloedt innovatie, maar dit kan zich ook juist andersom voordoen. We moeten oplossingen bieden die inspelen op de uitdagingen van nu.”
Tijdens recente bezoeken aan garenbeurzen in Europa, waaronder in Istanbul en ’s-Hertogenbosch, kwam De Pont verschillende ontwikkelingen tegen. “De focus lag sterk op duurzaamheid. Overal waar ik keek waren stands met gerecycelde materialen en biologische vezels. Fascinerend en verhelderend tegelijk,” deelt ze.
Tijdens de beurzen neemt De Pont verschillende samples mee naar het TextielLab. Foto: Vera de Pont
Niet alles wat schittert is goud, ze merkte ook onderhuidse problemen van de industrie op. “Ik kwam ‘greenwashing’ tegen: Sommige exposanten claimden dat hun producten 100% gerecycled waren, maar dat bleek bij nader inzien niet waar te zijn.” Het toont aan hoe cruciaal transparantie is. Een ander thema dat De Pont verraste, was brandveiligheid. “Voor ons is dit belangrijk, omdat we kunst maken voor openbare ruimtes,” legt De Pont uit. “Er was op de beurs in Istanbul een groot gebrek aan bewustzijn over de brandbaarheid van materialen bij veel exposanten. Hier is zeker nog een slag te maken.”
“Er was op de beurs in Istanbul een groot gebrek aan bewustzijn over de brandbaarheid van materialen bij veel exposanten. Hier is zeker nog een slag te maken.”
Complexiteit van duurzaamheid
Bij het bespreken van duurzaamheid ligt de focus vaak op de herkomst van het garen. De Pont benadrukt dat dit slechts een facet is van het grotere plaatje. “Duurzaamheid in textiel reikt verder dan alleen de oorsprong. Het omvat ook hoe het garen wordt toegepast, hergebruikt en uiteindelijk afgebroken.” In een ideale wereld zou De Pont het liefst alleen garen gebruiken die volledig recyclebaar zijn. “Gemengde garens zijn vaak prachtig, maar als het aankomt op recycling, wordt het een uitdaging. De verschillende vezels kunnen vaak niet gemakkelijk van elkaar worden gescheiden.”
Deze afwegingen zijn complex, mede vanwege de variërende kwaliteitseisen die aan het werk worden gesteld. De Pont zegt hierover: “In het TextielLab benaderen wij deze kwesties met grote bewustheid. Iedere keuze wordt weloverwogen gemaakt. Het is een voortdurende zoektocht naar de juiste synergie tussen esthetiek, kleur, de visie van de kunstenaar en de concrete vraag. Hierbij vragen de kunstenaars steeds vaker om duurzame materialen en omarmen ze andere methoden.”
Samples en garen die De Pont tijdens beursbezoeken tegenkwam. Foto: Vera de Pont
Traditionele materialen, nieuwe kansen
Tijdens haar bezoeken ontdekte De Pont hernieuwde interesse in traditionele materialen zoals hennep, vooral in Turkije. De plant groeit snel en in het productieproces verbruikt hennep minder water waardoor het een duurzame optie is. “De interesse in zulke bronnen toont aan dat de industrie verschuift naar duurzamere alternatieven,” deelt ze enthousiast. Echter blijven er zeker uitdagingen bestaan. “We kwamen een elastisch garen tegen dat perfect voor ons zou zijn, maar de minimale afname was 1500 kilo.” Dergelijke barrières kunnen het lastig maken voor kleinere labs zoals het TextielLab om volledig duurzaam te zijn.
Desalniettemin blijft ze optimistisch, volgens De Pont blijft de industrie in beweging. Nieuwe innovaties zoals garen van koffiebonen en de groeiende populariteit van milieuvriendelijke garens zoals Tencel – een merknaam voor een type lyocell-stof van duurzaam geproduceerde houtpulp – wijzen erop dat fabrikanten zich steeds meer richten op duurzamere productiemethoden. Dit toont aan dat de industrie niet enkel evolueert met de tijd, maar ook actief streeft naar een balans tussen productie en ecologische verantwoordelijkheid.